Podnikový informační systém Plant-IS
V tomto dokumentu najdete:
Obecné informace o programu
Podnikový informační systém Plant-IS je český program pro evidenci
stavu a pohybu zboží v podniku. Od začátku jeho vývoje je kladen důraz na implementaci
prvků charakteristických pro prostředí zahradnických produkčních a obchodních
společností, které nespecializovaný software nedokáže ošetřit.
Důkladně navržené jádro programu, struktura jeho databáze a využití SQL serveru
poskytují prostor pro vytvoření výkonného a spolehlivého systému.
Jako databázový server lze využít Interbase nebo FireBird - oba tyto moderní
SQL servery jsou velice výkonné a přitom mají minimální požadavky na výkon
počítače. Server FireBird je navíc
k dispozici i pro operační systém linux. Oba SQL servery jsou k dispozici
zdarma a jsou samozřejmě zahrnuty do instalace Plant-ISu. Díky koncepci
klient/server jsou data dobře zabezpečena před zneužitím zaměstnanci podniku.
Pokud je databázový server spuštěn na počítači vybaveném záložním zdrojem,
jsou data dobře chráněna i před problémy způsobenými výpadky proudu, restarty
jednotlivých pracovních stanic, přerušením síťového spojení apod.
Plant-IS je přizpůsobitelný konkrétním požadavkům uživatele. Ve své
nejjednodušší podobě umožňuje především přijímat zboží na sklad, přesouvat
a transformovat je v rámci podniku a posléze vyskladňovat (k těmto základním funkcím
patří pochopitelně velké množství dalších - inventura, tisk etiket, různé přehledy atd.).
Již v této podobě program vyhoví potřebám většiny uživatelů,
další požadavky jsou buď řešeny některým z dalších modulů, nebo je můžeme
do programu doplnit podle individuálních požadavků uživatele.
Protože různí uživatelé mají rozdílné potřeby a chtějí do podnikového informačního
systému investovat různé prostředky, je Plant-IS rozdělen do několika samostatných
modulů, z nichž každý je zaměřen na určitou část podnikové agendy a funguje
do značné míry nezávisle na ostatních modulech. Každý tak má možnost si
Plant-IS "sestavit" v takové podobě, která nejlépe vyhovuje jeho nárokům.
Přehled modulů programu Plant-IS a jejich stručný popis:
Modul |
Popis |
Zásoba a prodej |
Tento modul musí být obsažen v každé konfiguraci Plant-ISu, neboť zajišťuje
jeho základní funkce - evidenci zásoby po střediscích a lokacích, příjem a
výdej ze skladu, prodej, inventuru. |
Odběratelé |
Modul umožňuje vést databázi odběratelů, zpracovávat odběratelům cenové
nabídky, zapisovat odběratelské objednávky, tyto objednávky rozdělovat a na
základě objednávek prodávat. Součástí modulu je i tvorba nabídkového katalogu. |
Čárové kódy |
Tento modul doplňuje program o podporu čárových kódů EAN-13 - přidělování
vlastních kódů pro zboží, použití kódů od dodavatelů, tisk kódů na etiketách,
využití kódů při prodeji apod. |
Platební terminály |
Modul umožňuje propojení s platebním terminálem - pokud zákazník platí
nákup platební kartou, není pak nutné ručně zadávat do terminálu
částku k úhradě a číslo dokladu. |
Terminály CipherLab |
Tento modul obsahuje podporu terminálů CipherLab. Jeho součástí v současné době
není aplikace pro terminál (dodává firma UniCode). |
Terminály .NET |
Tento modul obsahuje aplikaci pro přenosné terminály vybavené Windows CE .NET (např. Psion WorkAbout Pro, Unitech PA600...). |
Mobilní čtečky základní |
Modul umožňuje využít mobilní zařízení (telefony, tablety) s operačním systémem Android 5.0 a novějším
jako jednoduché čtečky čárových kódů. |
Mobilní čtečky profesionální |
Modul umožňuje využít mobilní zařízení (přenosné terminály se čtečkou čárových kódů, telefony, tablety)
s operačním systémem Android 6.0 a novějším jako čtečky čárových kódů. |
Fakturace |
Faktury pro odběratele - přímo, jednotlivě z dodacích listů nebo automatickým
zpracováním dosud nevyfakturovaných dodacích listů. |
Dodavatelé I. |
Obsahuje databázi dodavatelů, tvorbu objednávek pro dodavatele a příjem
na sklad na základě těchto objednávek. |
Dodavatelé II. |
Tento modul rozšiřuje modul Dodavatelé I. o rezervační objednávky a výzvy
z těchto objednávek. Při rozdělování odběratelských objednávek je navíc možno
zboží přiobjednat nebo vyzvat (z rezervační objednávky) u dodavatele. |
Výroba |
Zavádí do systému výrobní specifikace (např. u stromů ve školce, dokud se
neví, zda budou prostokořenné nebo s balem) a výrobní střediska (souhrnné
zobrazení jejich zásoby prodejním střediskům) s plánováním výroby. |
Jazyky a měny |
Dovoluje automaticky tisknout dokumenty pro zahraniční dodavatele či
odběratele ve zvoleném jazyce včetně překladu velikostí a specifikací.
Ceny mohou být přepočítávány do jiné měny. |
Vlastní dotazy SQL |
Má-li uživatel specifický požadavek na výstup z programu, můžeme mu
zpracovat dotaz, kterým požadované informace ze systému získá,
popř. zkušení uživatelé si mohou dotazy psát sami. Tento postup je
zpravidla rychlejší než standardní postup - začlenění nové funkce do programu. |
Elektronický obchod I. |
Základní funkce elektronického obchodu (určený pro velkoobchodní použití). |
Elektronický obchod II. |
Pokročilé funkce elektronického obchodu. |
Webový katalog |
Umožňuje exportovat nabídkový katalog v takové podobě, aby byla data použitelná přímo
v rámci vašich webových stránek. Plant-IS obsahuje pouze export; o zobrazení, případné
vyhledávání apod. se musí postarat autor webových stránek. |
Webové rejstříky firem |
Modul umožňuje hromadné stahování dat o odběratelích z rejstříku ARES a evropského rejstříku VIES. |
Pobočky |
Zajišťuje off-line výměnu dat mezi pobočkami podniku, řeší případné kolize
při výměně dat. |
Vazby na účetnictví |
Zahrnuje možnost exportu dat pro automatickou komunikaci s účetnickým software
(který ovšem musí být schopen data importovat). V současné době je zpracována
komunikace s programy Export Globe a Ekosoft. |
Podrobný popis modulů Plant-ISu
Zásoba a prodej
Zásoba a prodej je základní modul, který je součástí všech konfigurací Plant-ISu.
Obsahuje databázové jádro systému a základní tabulky (číselníky). Zajišťuje
evidenci zásoby, obsahuje prostředky pro příjem na sklad, přesun, likvidaci a
prodej zboží. Umožňuje zavedení více uživatelů a správu jejich přístupových práv
(pro každého uživatele lze nastavit kolem 300 různých přístupových práv
a podrobně tak určit, co je uživateli povoleno).
Pro podrobnou evidenci zásoby je možné podnik rozdělit do více
středisek (např. "Prodej", "Školka" apod.). Každé středisko
se dále člení na jednu či více lokací (lokace mohou
reprezentovat jednotlivé pěstební plochy, skleníky, záhony apod.)
Pro upřesnění lze využívat partie - díky nim lze rozlišit
jinak ve všech parametrech stejné zboží (např. stejné zboží zakoupené od dvou různých
dodavatelů, rostliny nahrnkované v různou dobu apod.). Partie mohou být využívány, ale
nejsou povinné, neboť mnohdy by podrobnější sledování bylo v praxi velmi obtížné.
Partie mohou být vázány na dodavatele, což umožní např. sledování úmrtnosti rostlin
různých dodavatelů, dohledávání původu nemocných rostlin apod.
- Databanka zboží - databanka již obsahuje přibližně 21.000
názvů rostlin, asi třetina z nich má vyplněné i názvy české (uživatel samozřejmě může
názvy dle potřeby přidávat či upravovat).
Možno nastavit, zda zboží vyžaduje rostlinolékařský pas.
- Ke zboží se dají přidávat fotografie a ty pak např. tisknout na etikety, fotokarty apod.
Aplikace podporuje automatické připojení pojmenovaných fotografií od jiných dodavatelů.
- Příjem zboží na sklad - při příjmu na sklad se může
automaticky aktualizovat nákupní cena zboží (metoda klouzavého průměru).
- Transformace a přesun - přesun zboží v rámci podniku, změna specifikace
zboží (u rostlin např. při přesazení do větších kontejnerů nebo změně velikosti).
- Likvidace zboží - zboží vyřazené z evidence (uhynulé rostliny,
krádež apod.).
- Prodej - možnost prodeje za hotové nebo na dodací list,
odečtení již zaplacené zálohy. Pro různé typy zboží lze stanovit různé cenové hladiny
v závislosti na druhu prodeje a prodávaném množství. Kromě zboží lze prodávat i "jiné zboží",
což může být v podstatě cokoliv, u čeho se nesleduje zásoba (tištěné publikace,
doprava apod.). K dokladům, na nichž se vyskytuje zboží evidované Státní
rostlinolékařskou správou, se mohou automaticky tisknout rostlinolékařské
pasy. Program sleduje historii prodejních dokladů a dodacích listů (případné
změny uskutečněné po vytištění dokladu).
- Maloobchodní prodej - umožňuje použít Plant-IS na pokladně; program může
zobrazovat údaje na pokladním displeji, tisknout paragony na pokladní tiskárně apod.
Při maloobchodním prodeji se používají maloobchodní ceny (uživatelem zadané
včetně DPH).
- Přehled hotovostních dokladů - pomůcka při kontrole
zůstatku v pokladně.
- Přehled zásoby - podává informaci o aktuální zásobě. Podle toho, které
další moduly jsou nainstalovány, je k dispozici přehled fyzické zásoby,
volné zásoby (zohledňuje zboží objednané odběrateli) a celkové zásoby (zohledňuje
i zboží rezervované u dodavatelů).
- Přehled zásoby pro Státní rostlinolékařskou správu - automaticky
zpracuje přehled zásoby požadovaný Státní rostlinolékařskou správou, opět s možností exportu
do Excelu.
- Etikety - pro zboží je možné tisknout etikety - štítky se jmény a cenami;
etikety lze nechat vytisknout "ručně" nebo automaticky pro zboží
přijímané na sklad, přesouvané zboží, prodejní doklad apod. Je rovněž možné nechat připravit
etikety pro všechno zboží evidované v zásobě. Etikety mohou být textové nebo grafické,
pro různé zboží se mohou používat různé etikety; jejich vzhled si uživatel
může vytvořit sám.
- Hodnota zásoby - používat lze buď předem stanovené ceny, nebo
průměrné nákupní ceny. Při rozdělení podniku na více středisek lze mj. volit mezi nákupními
cenami společnými pro celý podnik, nebo cenami samostatnými pro každé středisko.
- Přecenění zásob - umožňuje rychle změnit prodejní nebo předem stanovené ceny
zboží v zadaném poměru či o zadanou částku (pro všechno zboží nebo jen určité typy zboží).
- Inventarizace - tisk evidovaného stavu zásob, zadání inventury, vyjádření
inventarizačních rozdílů, převedení inventury do zásoby.
- Interní objednávky - vnitropodnikové objednávky pro dodávky zboží
mezi středisky podniku.
- Hlídání limitů zásoby - program porovná
zásobu prodejního střediska se zásobou jiného střediska podniku (např. kontejnerovnou apod.)
a připraví seznam zboží, které by bylo možné do prodejního střediska doplnit. Volitelně
může být zobrazována i historie prodeje za určité období pro usnadnění odhadu, kolik
zboží by bylo vhodné naskladnit. Z přehledu lze ihned vytvářet interní objednávku.
- Přesun obalů - umožňuje sledovat příjem a výdej palet, vozíků apod.
Doklady o přesunu obalů mohou být samostatné nebo připojené k prodejním dokladům
či dokladům o příjmu na sklad.
- Vzhled sestav - umožňuje upravit parametry sestav (rozměry,
záhlaví a zápatí, počet kopií apod.) tak, aby vyhovovaly potřebám podniku.
- Export a propojení - všechny sestavy lze exportovat
do formátů .TXT a .CSV, většinu pak přímo do Excelu. Plant-IS obsahuje podporu
pro odesílání sestav faxem (v systému musí být nainstalována faxová tiskárna,
některé ovladače podporují plně automatické odeslání faxu). V programu je
obsaženo i využití formátu .PDF (opět ve spolupráci s vhodným tiskovým ovladačem,
např. PDF995) - takto uložené sestavy je možné ukládat nebo přímo odesílat
např. dodavatelům či odběratelům s pomocí poštovního programu podporujícího
rozhraní MAPI (Outlook Express apod.).
- Protokol událostí - obsahuje důležitá hlášení,
které program generoval (výstrahy, chyby), a upozornění na "podezřelé
úkony" uživatelů. Administrátor tak má možnost sledovat, co a kdy se
stalo.
Odběratelé
Modul Odběratelé zavádí do programu možnost komunikace s odběrateli -
databázi odběratelů, nabídky, objednávky, rozdělování objednávek (rezervování zboží
pro určitého odběratele) a prodej na základě objednávek.
- Nabídky odběratelům - cenové nabídky; v nabídkách
může, ale nemusí být zadáno množství zboží.
- Objednávky - zadávají se ručně nebo se rychle vytvoří
na základě již dříve zapsané a odběratelem potvrzené nabídky. U každé objednávky
je sledován a uživateli barevně odlišen její stav (rychlý přehled, které objednávky
jsou již vyřízené, které je ještě třeba rozdělit apod.). Podle stavu lze objednávky
filtrovat a zobrazit tak např. jen objednávky, které ještě čekají na vyřízení.
- Výzvy - odběratelé mohou vytvořit rezervační objednávky
a pak postupně zasílat výzvy k zaslání zboží.
- Import objednávek a výzev z Excelu - pokud
odběratel vyplní nabídkový katalog, který byl ve speciální podobě exportován do Excelu,
a zašle jej zpět, může být automaticky načten do Plant-ISu a vytvořena z něj
objednávka či výzva.
- Rozdělování objednávek - až při rozdělování se
určí, odkud se zboží pro zákazníka vezme; teprve od tohoto okamžiku je volná
zásoba objednaného zboží nižší o objednané množství. Při rozdělování se také
v případě nedostatečné zásoby objednávky krátí.
- Přidělování dodacích termínů objednávkám - umožňuje
jednotlivým objednávkám přiřadit dodací termín, uživatel má přitom k dispozici přehled,
kolik zboží má každé středisko ve zvolený den již expedovat, a může tak posoudit, zda
kapacita střediska bude ještě stačit.
- Prodej na základě objednávek a výzev - odbavení zákazníka
je rychlejší, neboť není třeba znovu "ručně" vybírat prodávané zboží,
množství a cenu.
- Při prodeji na dodací list program hlídá povolený limit
bezhotovostního odběru zboží v závislosti na odběrateli.
- Nabídkový katalog - tato funkce umožňuje ručně
nebo automaticky podle aktuální zásoby připravit nabídkový katalog zboží. Ten lze
buď přímo tisknout, nebo exportovat do Excelu či např. formátu HTML - tedy do
podoby přímo použitelné k umístění na webové stránky.
- Jednoduchý poštovní klient - umožňuje rozesílání
informací především odběratelům prostřednictvím elektronické pošty. Adresy
jsou automaticky převzaty z databanky odběratelů. Zpráva se rozesílá tak,
aby jednotliví adresáti neviděli jména ostatních adresátů. Ke zprávě mohou
být připojeny soubory s přílohou.
- Jednání s odběrateli - ke každému odběrateli
lze dopisovat záznamy z jednání s ním a připojit úkol či akci, která z jednání
vyplynula pro náš podnik. Úkoly se zadaným datumem se uživateli připomínají
při každém spuštění programu, dokud nepotvrdí jejich splnění.
- Export odběratelů - umožňuje použít databázi
odběratelů pro jiné účely, např. pro hromadnou korespondenci v programu
Microsoft Word; exportovaná data jsou ve formátu dBase III+ (.DBF).
Čárové kódy
Tento modul rozšiřuje program o evidenci zboží s pomocí čárových kódů EAN-13.
Využívat se dají kódy dodavatelů i kódy vlastní (buď po registraci u EAN ČR, nebo
alespoň interní kódy, pokud o registraci zatím neuvažujete).
- Evidence kódů - každý zapsaný detail o zboží může
mít přidělen vlastní kód EAN-13. Systém automaticky přiděluje kódy
při tisku etiket nebo kdykoli na vyžádání uživatele, dopočítává kontrolní číslici.
V případě potřeby je možné každému zboží přidělit až 4 další, vedlejší kódy EAN.
- Využití kódů - kódy EAN 13 mohou být použity
při prodeji či maloobchodním prodeji - zadávat je lze buď ručně, nebo rychleji
pomocí klávesnicové čtečky čárových kódů připojené k počítači.
- Etikety - Plant-IS umožňuje tisk etiket s čárovými
kódy na libovolné tiskárně, pro kterou je k dispozici ovladač v operačním
systému. Pro výstup se obvykle používá laserová tiskárna a samolepící štítky
nebo termotransferová tiskárna a štítky z umělé hmoty, které jsou vhodné
zejména pro venkovní prostředí.
- Kódy ITF 6, které program může využívat samostatně
nebo souběžně s kódy EAN 13, se dají využít pro interní potřebu; za jejich používání
se neplatí žádné poplatky (není nutná třeba registrace u EAN ČR).
- Díky unikátnímu postupu je možné tisknout
čárové kódy na většině jehličkových tiskáren na obyčejné
papírové či povoskované etikety, tudíž s bezkonkurenčně nejnižšími náklady.
Životnost kódů na těchto médiích je samozřejmě nižší než např. u tisku termotransferového.
- Import objednávek z EDI umožňuje automaticky načítat
objednávky zaslané systémem EDI (elektronická výměna dat). Jedná se o nejrychlejší
způsob zápisu objednávky. Jeho většímu uplatnění zatím brání malé rozšíření systému
EDI mezi zahradnickými firmami (v zahradnickém oboru v současnosti kromě firem
používajících Plant-IS využívají EDI především velké obchodní řetězce).
Platební terminály
Modul umožňuje Plant-ISu komunikovat s platebním terminálem, což zrychluje
odbavení zákazníků, kteří nákup hradí platební kartou, a zároveň se tím
eliminují chyby, které jinak vznikají při ručním zadávání částky
a čísla dokladu do platebního terminálu.
- Při dokončení prodeje za hotové je uživateli zobrazeno okno, kde může
zvolit formu úhrady. Pokud vybere platbu kartou, Plant-IS pošle platebnímu
terminálu číslo dokladu a částku k úhradě a čeká na dokončení
platby kartou.
- O komunikaci s platebním terminálem je veden interní protokol.
- Standardně je možné mít platební terminál propojený jen s jedním počítačem.
Součástí modulu je však aplikace, která umožňuje toto omezení obejít - vhodné
zejména v případě, že chcete např. používat jeden platební terminál propojený
s více počítači v jedné kanceláři apod.
- Tisk stvrzenek, denní uzávěrky atd. zajišťuje platební terminál.
- Plant-IS je certifikovanou aplikací pro propojení s terminály ČSOB, KB SmartPay
(terminály GPE, WorldLine) a Unicredit (protokol Sonet ECR2). Dále jsou podporovány terminály B-Payment.
Terminály CipherLab
Tento speciální modul obsahuje funkce potřebné pro využití terminálů
CipherLab. V současné době tyto terminály nabízejí menší množství funkcí,
jsou však levnější. Aplikaci pro terminál dodává firma UniCode.
- Komunikace s terminálem - umožňuje na počítači připravit data
pro přenosné terminály a provést výměnu dat mezi počítačem a terminálem.
Data získaná z terminálu se pak dají využít k tvorbě prodejních dokladů.
Terminály .NET
Tento speciální modul obsahuje funkce potřebné pro využití terminálů podporujících Windows CE .NET.
Modul již nebude dále rozvíjen, místo něj je k dispozici aplikace pro Android.
- Konfigurace serveru - pro komunikaci s terminály je využíván
protokol http; je tedy třeba nakonfigurovat http server (Apache) podporující skriptovací
jazyk (PHP). Server lze využít pro komunikaci v rámci firmy, ale také pro odesílání
objednávek odkudkoli, kde je k dispozici připojení k internetu. Apache s PHP můžeme nainstalovat
v prostředí OS Linux i OS Windows.
- Komunikace s terminálem - umožňuje na počítači připravit data
pro přenosné terminály a provést výměnu dat mezi počítačem a serverem Apache.
Data získaná z terminálu se pak dají využít k tvorbě dokladů.
- Aplikace pro terminály - umožňuje využít terminály
k tvorbě prodejních dokladů a objednávek. Připravovány jsou další funkce, zejména inventura.
Aplikace na terminálu umí využít kódy EAN-13 (identifikace zboží), UTF-6 (identifikace zboží),
UTF-12 (identifikace zboží a místa) a UTF-20 (identifikace zboží a partie).
Mobilní čtečky základní
Modul umožňuje využít mobilní zařízení (telefony, tablety) s operačním systémem Android 5.0 a novějším
jako jednoduché čtečky čárových kódů. Aplikace na mobilním zařízení si ukládá seznam naskenovaných
kódů zboží a uživatelem zadané množství. Nezobrazuje názvy zboží apod., protože neobsahuje databanku zboží.
- Snadné nastavení - aplikace na mobilním zařízení
komunikuje přímo s počítačem uživatele v rámci místní sítě, není třeba
instalovat nic na serveru. Podrobný popis je na
wiki.
- Do počítače je možné odesílat data z více mobilních zařízení.
- Získaná data se nyní dají využít v prodejních dokladech, další doklady budou doplněny.
Mobilní čtečky profesionální
Modul umožňuje využít mobilní zařízení (přenosné terminály se čtečkou čárových kódů, telefony, tablety)
s operačním systémem Android 6.0 a novějším jako offline čtečky čárových kódů.
- Snadné nastavení - aplikace na mobilním zařízení
se nakonfiguruje naskenováním QR kódu z počítače. Podrobný popis je na
wiki.
- Mobilní aplikace komunikuje přímo s databázovým serverem - na rozdíl
od starších terminálů tak není třeba na počítači spouštět ani přípravu dat,
ani stahování dat. Mobilní zařízení musí být připojeno do stejné sítě jako
databázový server (buď přímo - WiFi, nebo pomocí VPN přes mobilní data).
Obvykle se ráno na mobilním zařízení spustí stažení dat,
během dne se pak jen odesílají data vytvořených dokladů.
- Je možné využívat libovolný počet mobilních zařízení.
- Na mobilních zařízeních je možné vytvářet nabídky, objednávky, prodejní doklady,
interní objednávky, likvidace, výdejky, přesun, podklady pro tisk etiket a inventuru.
Tyto doklady se vytvářejí offline, tj. nepotřebují spojení se serverem - spojení
je třeba až k následnému odeslání dokladů.
- Na mobilních zařízeních je k dispozici zásoba zboží (offline).
- Na mobilních zařízeních je možné se online podívat na seznam objednávek,
stav konkrétní objednávky a podrobnosti o zboží z vybrané objednávky
(tyto funkce vyžadují spojení se serverem).
- Pro výběr zboží je možné použít čárové kódy (získané buď hardwarovou čtečkou,
nebo fotoaparátem), nebo ruční výběr ze zásoby či detailů zboží
(hledání podle názvu nebo hledacího kódu).
- V hlavičce dokladů může být vyplněn odběratel (vhodné u velkoobchodního
prodeje), popř. zapsána poznámka pro odlišení jednotlivých dokladů
(vhodné např. pro maloobchodní prodej).
- Aplikace podporuje zákaznické karty, tj. pokud v Plantisu zákaznické
karty používáte, dají se naskenovat i mobilní aplikací.
Fakturace
Modul Fakturace umožňuje zapisovat faktury pro odběratele.
- Přímá fakturace - např. při fakturaci dopravy
nebo jiných služeb, při vystavení zálohové faktury.
- Z dodacích listů - do faktury je možné přidávat
již vytvořené dodací listy.
- Automatické faktury z dodacích listů - Plant-IS
může automaticky vytvořit faktury ze všech dodacích listů, které ještě nebyly
vyfakturovány. Při zpracování lze volitelně slučovat dodací listy stejného
odběratele do jedné faktury. Stejným způsobem se připravují i faktury
k bezhotovostně zaplaceným zálohám.
- U všech faktur je možné odečítat již zaplacenou zálohu.
Dodavatelé I.
Modul Dodavatelé I. obsahuje základní prostředky pro komunikaci
s dodavateli: databázi dodavatelů, objednávky pro dodavatele a příjem na sklad
na základě těchto objednávek.
- Objednávky pro dodavatele - zápis objednávky;
při objednávce se vybírá, kam bude zboží v budoucnu přijato, takže i v přehledu
zásoby je ihned vidět, jaké množství zboží je u dodavatelů rezervováno.
- Rozdělování objednávek - během rozdělování
je možné zboží pro odběratele přiobjednat u dodavatele. Na závěr rozdělování lze
vytisknout všechny takto vzniklé objednávky.
- Příjem na sklad na základě objednávky - umožňuje
rychle přijmout objednané zboží na sklad.
Dodavatelé II.
Dodavatelé II. rozšiřuje možnosti předchozího modulu o rezervační
objednávky, výzvy k zaslání zboží a automatické přiobjednávky nebo výzvy
při rozdělování zboží.
- Rezervační objednávky - při zápisu objednávky
pro dodavatele je možné vybrat, zda objednávané zboží má být ihned zasláno
nebo jen rezervováno pro pozdější odběr.
- Výzvy pro dodavatele - na základě rezervačních
objednávek se vyzývá zboží, které má dodavatel již dodat.
- Příjem na sklad na základě výzvy - umožňuje
rychle přijmout na sklad vyzvané zboží.
- Rozdělování objednávek - při rozdělování
odběratelských objednávek se zobrazují i rezervační objednávky u dodavatelů
a z nich je možné zboží automaticky vyzývat. Na závěr se dají všechny
takto vzniklé výzvy vytisknout.
Výroba
Rozšiřuje systém o výrobní specifikace a výrobní střediska.
- Výrobní specifikace - někdy není možné zboží
průběžně evidovat v té specifikaci, v jaké se bude prodávat. Vhodným příkladem
jsou volně rostoucí stromy, neboť během pěstování není zřejmé, zda se prodají
jako prostokořenné nebo balové. V Plant-ISu se proto během pěstování
evidují s výrobní specifikací (např. ŠK - školka) a teprve při nabídce,
objednávce či prodeji se rozhodne, zda budou prodány jako prostokořenné
(PK) nebo se zemním balem (ZB), takže evidence zásoby vždy
odpovídá skutečnosti.
- Výrobní střediska - jejich zavedením do systému
je prodejním střediskům umožněno zapisovat objednávky zboží ze středisek,
ve kterých se zboží vyrábí (např. školka, kontejnerovna). Výhodou výrobních
středisek je, že jejich zásoba se prodejním střediskům zobrazuje souhrnně
a nemusí se tak starat o to, ve které lokaci je zboží umístěno (výrobní středisko
má k dispozici svůj vlastní aparát na rozdělování objednávek). Výrobní
středisko navíc může k prodeji vyhradit jen část své zásoby.
- Dodací termíny - výrobní střediska si mohou nadefinovat
lhůty potřebné k jednotlivým technologickým krokům (dobývání rostlin, svoz,
přeprava na ostatní pobočky). Součástí modulu je i pracovní kalendář výrobních středisek,
díky němuž je možné přesně plánovat dobývání stromů apod. (lze nastavit, ve kterých dnech
středisko pracuje - např. v sezóně i o víkendech). Při přidělování dodacích termínů objednávek
má uživatel přesný přehled, jak jsou jednotlivá výrobní střediska již vytížena.
Jazyky a měny
Jestliže podnik obchoduje se zahraničními partnery, ať již se jedná o odběratele
či dodavatele, může s pomocí tohoto modulu snadno komunikovat ve více jazycích
a vytvářet doklady v různých měnách.
- Jazyky na sestavách - u každého dodavatele
a odběratele je možné nastavit, v jakém jazyce se s ním komunikuje. Pro
jednotlivé sestavy se vytvoří překlady do ostatních jazyků a Plant-IS pak
při tisku sestavu automaticky vytiskne ve zvoleném jazyce.
- Automaticky mohou být překládány i velikosti a specifikace zboží
- např. české "ZB" pro zemní bal se tak pro zahraniční dodavatele či odběratele
převede na zkratku používanou v jazyce dané partnerské firmy.
- Měny - různé doklady (příjem na sklad, nabídka apod.)
mohou být v různých měnách a Plant-IS podle předem zadaných kurzů
automaticky přepočítává ceny zboží.
Vlastní dotazy SQL
Plant-IS již obsahuje nejpoužívanější přehledy a sestavy, ovšem může se stát,
že uživatel potřebuje z programu získat data v méně obvyklé podobě. Tuto novou
sestavu můžeme doplnit do programu, mnohdy však bývá výrazně rychlejší její
zpracování prostřednictvím SQL dotazu, který si může uživatel napsat sám nebo mu
dotaz můžeme zaslat již hotový.
Pro psaní vlastních SQL dotazů je třeba dobře porozumět struktuře dat v programu
a naučit se používat jazyk SQL. Dotazy vytvořené námi jsou zasílány hotové
v podobě malých souborů (velikost řádově v kB) a od uživatele nevyžadují
žádné zvláštní znalosti. Výsledky je možné tisknout nebo exportovat do Excelu.
Elektronický obchod I.
Modul umožňuje vyexportovat nabídkový katalog do vlastního internetového obchodu.
Internetový obchod podporuje fotografie zboží, názvy, velikost, speficikaci, objednávané
množství, EAN a cenu. Aplikace využívá PHP a MySQL, pro její provoz je nezbytně nutný webový
server (např. Apache) a přímý přístup aplikace Plant-IS k databázi MySQL.
Elektronický obchod II.
Modul rozšiřuje možnosti elektronického obchodu o další pole - doporučení, min. objednávané
množství, naložení vozíku, odběratelův kód zboží, odběratelovu cenu a odběratelův text. Údaje,
které odběratel vyplní, je možné tisknout na etikety pro zboží.
Webový katalog
Modul umožňuje exportovat nabídkový katalog v takové podobě, aby data mohl využít autor
vašich webových stránek pro zobrazení informací zákazníkům, filtrování, vyhledávání apod.
Plant-IS obsahuje pouze export - zbytek musí zajistit tvůrci vašich webových stránek.
Export je rozdělen na dvě části: první část obsahuje zboží a typy zboží - tato data jsou zapsána do
databáze na MySQL serveru. Druhou část tvoří fotografie - ty jsou zapsány na FTP server.
Při exportu zboží i typů zboží je zajištěno odmazání již nepotřebných starých údajů ze serveru.
Fotografie se exportují ve dvou velikostech - malé a velké (rozměry je možné v Plant-ISu nastavit).
Malé fotografie se využívají pro náhledy, velké fotografie pro kvalitní zobrazení.
Pro malé a velké fotografie musí být na FTP serveru založeny samostatné složky.
Jestliže není FTP server a dostatečný prostor pro fotografie k dispozici,
lze využívat alespoň export zboží, bez fotografií.
Webové rejstříky
Modul umožňuje automaticky stahovat data o odběratelích z českého rejstříku ARES
a z evropského rejstříku VIES (plátci DPH). Stahování dat běží jako služba na serveru,
je možné nastavit, jak často se mají data stahovat (pro případ, že by se údaje o odběrateli
změnily).
V databance odběratelů se zobrazují symboly, které upozorňují na rozdíl "našich" údajů
oproti těm oficiálním. Uživatel může rozdíly vyřešit buď zkopírováním oficiálních
údajů do databanky Plant-ISu, nebo odkliknutím, že rozdíly jsou v pořádku (např. proto,
že adresa na ARESu není úplná apod.).
Samostatný varovný symbol se zobrazuje u odběratelů, kteří mají záznam v insolvenčním
rejstříku či v centrální evidenci úpadců (konkurz, vyrovnání.)
Rejstřík VIES se používá pro kontrolu plátců DPH - údaje z rejstříku by měly souhlasit
s nastavením, zda odběratel je či není plátce DPH.
Strategie prodeje
Naším cílem je, aby uživatelé Plant-ISu byli s programem maximálně spokojeni
a aby program v největší možné míře splňoval všechny požadavky, které kladou
na moderní informační systém. Jsme si vědomi, že počítače i software se velice
rychle vyvíjejí. Z těchto dvou předpokladů se odvíjí i naše obchodní strategie.
Kromě instalace programu ve firmě na samostatný počítač nebo lokální počítačovou
síť a sladění programu s používaným hardware nabízíme proto uživatelům v dalších
letech údržbu podnikového informačního systému, která zahrnuje vývoj a průběžné
zasílání všech nových verzí programu, telefonickou poradenskou a konzultační
"horkou linku" a rychlé řešení případných potíží či nejasností při práci
s programem. U systému Plant-IS má uživatel jistotu, že jeho informační systém
jde s dobou, nezastará a roste stejně rychle, jako roste podnik.
Pro snadné a bezproblémové používání programu nabízíme školení uživatelů
v rozsahu, který si zákazník sám zvolí.
Ceník
V tabulce uvádíme ceny jednotlivých modulů podnikového informačního systému
Plant-IS. Pořizovací cena již zahrnuje údržbu po dobu jednoho roku od data instalace.
Nejsme plátci DPH, jedná se tedy o konečné ceny.
V prvním roce jsou uživateli všechny nové verze k dispozici zdarma.
Pokud má uživatel zájem o získávání nových verzí i v dalších letech, lze za cenu
údržby prodloužit přístup k novým verzím o další rok.
Výše uvedené ceny platí pro jednouživatelskou verzi, ve které je sice možné
v programu zavést více uživatelů a přidělit jim různá přístupová práva,
avšak pracovat s ním může v danou chvíli vždy jen jeden z nich. Víceuživatelská
verze oproti tomu umožňuje, aby s programem pracoval větší počet uživatelů
lokální počítačové sítě současně, a řeší případné problémy vzniklé jejich současnou
prací. Licence pro další uživatele je třeba i v případě, kdy aplikace je provozována
na několika samostatných pracovištích.
Ceny za rozšíření počtu uživatelů (za každého dalšího uživatele, pro všechny moduly dohromady):
2. - 4. uživatel (za každého uživatele) |
8 000 |
1 707 |
5. - 9. uživatel (za každého uživatele) |
6 800 |
1 451 |
10. a každý další uživatel |
6 000 |
1 280 |
Pokud hledáte především software na tisk etiket či fotokaret pro zboží
(s možností jej později rozšířit na plnohodnotný skladový program), věnujte prosím pozornost
našemu programu TERO.